Opery Verdiego w polskich XIX-wiecznych przekładach

Alina Borkowska-Rychlewska, Elżbieta Nowicka

42,00 

ISBN 978-83-7654-354-3

Poznań 2016, s. 590, oprawa twarda, il.

Kategoria:

Opis

Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, zawiera sześć librett oper Verdiego (Rigoletta, Traviata, Balu maskowy, Don Carlos, Aida i Otello) w pierwszych polskich przekładach zaprezentowanych tu w formie reprodukcji ich XIX-wiecznych wydań, co umożliwia współczesnemu odbiorcy bezpośredni kontakt z oryginalnymi dokumentami kultury przeszłych epok, obcowanie z ich typograficzną specyfiką i kształtem graficznym. W rozbudowanym wprowadzeniu oraz komentarzach, którymi opatrzone zostały wszystkie libretta, autorki książki skupiają się nie tylko na samych tłumaczeniach, ich walorach i znaczeniu dla polskiej XIX-wiecznej kultury transatologicznej i teatralnej, ale prezentują również fragmenty historii recepcji dzieł Verdiego na scenach polskich (zwłaszcza w teatrach warszawskich) w drugiej połowie XIX stulecia, bohaterami swojej narracji czyniąc – obok samego kompozytora – tłumaczy, aktorów, śpiewaków oraz krytyków teatralno-muzycznych. Ukazują także wieloaspektowość funkcjonowania Verdiego w polskich teatrach oraz bogate tło kulturowe ówczesnej polskiej sceny operowej. (z okładki)

Spis treści Opery_Verdiego-spis